harm-ria-vietnam.reismee.nl

Hue

Vandaag geen reisdag maar gaan we Hue verkennen. We staan alweer heel vroeg op: 06:00 uur. We gaan naar de verboden stad (Tu Cam Thanh), dat is een ommuurd gedeelte van de stad dat in de keizertijd ( 980 - 1956) alleen toegankelijk was voor de keizer en zijn gevolg. In die tijd was Hue de keizerlijke hoofdstad van Vietnam. Helaas is in de onafhankelijkheidsoorlog (tegen de Fransen) en de Vietnamoorlog direct daarna 75% van de paleizen in de verboden stad vernield. Men probeert onder de vlag van Unesco een aantal paleizen weer op te bouwen. Veel van de galerijen die we zien zijn de afgelopen 20 jaar hersteld. De verboden stad is in Hue gesticht in 1802, dus nog niet eens zou heel erg oud. De muur om het complex heen is nog helemaal intact.
Na dit bezoek van ruim twee uren zijn we naar de Thien Mu pagode gereden, dit is een soort verblijfplaats voor monikken. Vanuit deze pagode is de monnik Tich Quang Duc met zijn auto in 1963 naar het toenmalige Saigon gereden en heeft zichzelf uit protest in brand gestoken. De auto waarmee hij naar Saigon is gereden staat hier opgesteld.
Vervolgens zijn we vanuit deze plaats een drakenboot opgegaan en een stuk over de parfumrivier gevaren. Aan het eind van de boottocht pikte de bus ons weer op en zijn we naar een van de in de zuidelijke van de stad gelegen tombes (Tu Duck tombe) gereden van een van de keizers. De keizers hadden de gewoonte om grote laatste rustplaatsen te bouwen.
Na dit bezoek hebben we de lunch genuttigde aan tafel bij Boedhistische nonnen, de lunch was geheel vegetarisch. Om 14:30 uur waren we terug in het hotel en hadden de rest van de dag ter vrije besteding.

Het weer vandaag: zwaar bewolkt met miezer regen, middagtemperatuur 26oC, het schijnt dat het in Hue haast altijd regent.