harm-ria-vietnam.reismee.nl

Van Saigon - bezoek Mekong delta naar Can Tho

Vandaag gaan we de Mekong Delta bezoeken, dit ligt enkele uren rijden ten zuiden van Saigon. De rivier de Mekong ontspringt in de buurt van Tibet en loopt door China, langs Myanmar, Laos, Cambodja om in Vietnam via een grote Delta uit te monden op zee. Het is een van de langste rivieren. Na een koffiestop komen we op het punt waar we op de boot gaan, We maken een lange tocht door de Mekong Delta. De grond rond de Mekong Delta is heel vruchtbaar. Af en toe stromen grote delen van het landbouwgrond over en de rivier laat hier dan vruchtbare slib achter. Het landgedeelte is dan ook dicht begroeid met fruitbomen. De Mekong Delta is de fruit en rijst schuur van Vietnam. Hier groeien vele fruitsoorten, zoals de Mango, heel veel kokosnoten, bananen, ligees, drakenfruit etc. Op de boot ligt een hoeveelheid fruit, waar wij van mogen eten. Ik heb zelf o.a. een hele mango opgegeten, heerlijk! In de Mekong Delta meren wij aan voor de lunch. Bij de lunch krijgen we producten uit de Mekong Delta. Ik dacht dan zullen we wel veel fruit krijgen, maar ze hebben hier natuurlijk ook veel vis. Er wordt een hele vis per tafel geserveerd met de kop en staart er nog aan, niet mijn ding dus. Er wordt voorgedaan hoe je zelf een loempia kunt maken door de groente en het vis in een rijstpapier te rollen. Er komt nog een andere groep van FOX te lunchen, deze groep doet dezelfde reis als wij, maar dan in een iets lager tempo. Ik wist dat een broer van een collega van mij in deze groep zat, Ria herkende de persoon meteen. We hebben even met elkaar kennis gemaakt. We vervolgen na de lunch onze bootreis en bezoeken een familiebedrijf. Dit bedrijf maakt allerlei producten uit de vele producten uit dit gebied. Een en ander wordt op ambachtelijke wijze gemaakt. Zo zien we hoe rijstpapier wordt gemaakt, snoepjes vanuit kokosmelk etc. Er staan schalen met producten waarvan wij mogen proeven. Na dit bezoek aan dit hele leuke bedrijf gaan we naar het eindpunt van de bootreis. Onderweg zien we vele viskwekerijen, hier wordt onder andere de Pangasius gekweekt, welke bij ons verkrijgbaar is. We vervolgen onze reis naar Can Tho, dit is de laatste overnachting in Vietnam. Can Tho is de vierde grote stad van Vietnam en heeft ca. 800.000 inwoners. Morgen gaan we vanaf hier nog een drijvende markt bezoeken, daarna hebben we nog een lunch en rijden we terug naar de luchthaven van Saigon. Vanaf Saigon vliegen we in drie uren naar Hong Kong. Vanaf Hongkong vliegen we met een nieuw vliegtuig - Airbus industrie A350 -1000 - in dertien uren terug naar Amsterdam. Dit vliegtuig is vanaf 1 december j.l. in gebruik genomen. We komen naar verwachting woensdag 06:10 aan op Schiphol, dit zal een temperatuur shock geven we hebben nu een middagtemperatuur van 34 oC.

Jan en Fientje

Goede thuisreis!