harm-ria-vietnam.reismee.nl

De laatste reisdag in Vietnam, drijvende markt in de Mekong Delta

Op de vertrekdag (dinsdag) zijn we 's ochtends met een boot naar een andere riviertak van de gigantische Mekong delta gevaren dan gisteren en naar een drijvende markt geweest. Op deze plaats wordt handel gedreven in voornamelijk fruit. Bij deze handel gaat het met name om grote hoeveelheden. Dan moet je denken aan grote partijen kokosnoten, mango's etc. Er varen ook een paar kleine bootjes tussen, die fruit proberen te verkopen aan de vele toeristen die hier komen. Na dit bezoek werd met de terugreis van ca. 3 uren naar Saigon - de luchthaven - begonnen. We hebben nog een laatste lunch stop gemaakt, daar hebben we nog een groep foto gemaakt. Tegen vier uur plaatselijke tijd ( 10:00 uur Nederlandse tijd) stonden we op de luchthaven van Saigon. Vanochtend om 06:00 uur lande ons vliegtuig exact volgens schema op Schiphol. Het meest frustrerende was dat we komende vanuit de tropen, eerst onze auto ramen moesten krabben!

Wij hebben veel respect voor de bewoners Vietnam gekregen, ze hebben in de vorige eeuw heel wat oorlogen te verduren gehad, ze hebben de Chinezen, de Fransen, de Japanners, de Amerikanen en tot slot de Rode Khmer (Cambodja) allemaal uit hun land weten te verjagen. In deze oorlogen wisten ze door slimme acties de agressors te misleiden, al deze oorlogen hebben echter zeker aan Vietnamese zijde heel veel slachtoffers gekost waaronder ook veel jonge kinderen. Het land is door al deze oorlogen erg achterop geraakt, maar als je ziet hoe snel de ontwikkeling daar nu gaan, dan gaat dit land heel snel vooruit. De infrastructuur is echter nog belabberd. Het is een heel vruchtbaar land, er wordt enorm veel voedsel geproduceerd, ook vis is in grote hoeveelheden beschikbaar, het land heeft meer dan 2000 km kustlijn en er lopen talrijke rivieren door dit land. Het land behoort tot de dichtstbevolkte landen, dat zie je onmiddellijk aan het zeer chaotische verkeersbeeld met heel erg veel scooters. Het gemiddelde salaris van een Vietnamese werknemer is erg laag. Vakbonden hebben ze in dit land niet. Vietnam is een socialistische Republiek, echte verkiezingen zoals bij ons kennen ze niet.