harm-ria-vietnam.reismee.nl

Van Phan Thiet naar Saigon (Ho Chi Min city)

Vandaag verlaten we de kust, en gaan landinwaarts richting Saigon. We rijden via de highway one, waar we een groot deel van onze reis over rijden. Langs deze weg is er voortdurend min of meer een lintbebouwing, Het is wel een vierbaans weg gescheiden door een betonmuur, maar zeker geen vierbaansweg zoals bij ons. Er rijden zowel auto's als vele scooters op deze weg. We stoppen heel even bij een drakenfruit plantage. Dat is wit fruit met zwarte pitjes en een paarse schil, Het is ook wel bij ons te koop. Het drakefruit wat bij ons te koop is komt uit Vietnam. Het ligt hier standaard bij ons ontbijt naast meloen, banaantjes en ananas. Onderweg maken we een koffiestop, langs de weg zijn steeds grote stopplaatsen met een soort overdekte plaats waar je aan tafeltjes kunt zitten en o.a. een kop koffie kunt drinken. We rijden naar een zeer vlak gedeelte van Vietnam, de bergen zullen we vanaf nu niet meer gaan zien. Links er rechts van de weg zien we koffie en rubber plantages. Vietnam is de tweede koffie exporterend land na Brazilië en voor Columbia. We naderen Saigon, het is een stad met 11 miljoen inwoners en daarmee de grootste stad van Vietnam. Volgens onze gids duurt het niet lang of de stad zal 15 miljoen inwoners tellen. We naderen de stad via een groene zone (dichte bebossing met palmbomen) met veel kleine riviertjes. We zien het hoogste gebouw van Vietnam, wereldwijd staat dit gebouw op de negende plaats. We rijden naar het stadscentrum en hebben daar een lunch. Na de lunch hebben we een stadstoer, we bezoeken eerst het oorlogsmuseum, dit museum handelt over zowel de Franse als de Amerikaanse oorlog (Vietnam oorlog). Hier gaan je ogen pas echt open. We zien hier hoe de Amerikanen met gif (ontbladeringsmiddelen) oorlog hebben gevoerd. Na de oorlog heeft dit geleid tot de geboorte van veel misvormde kinderen, hoe hypocriet kunnen de Amerikanen zijn. Daarna hebben we het Independence paleis (heel bekend van de foto met de door het hek rijdende tank bij de einde van de Vietnam oorlog) bezocht en een aantal Frans koloniale gebouwen, een authentiek postkantoor gebouwd met uitsluitend Franse materialen (1880) en de opera (concertgebouw). Na dit alles zijn we naar ons hotel gegaan waar we voor twee nachten verblijven. Vanavond hebben we een dinercruise over een rivier door Saigon.