harm-ria-vietnam.reismee.nl

Van Hue naar Hoi An

Vanochtend hebben we de grote stad Hue verlaten en gaan verder naar het zuiden. We komen bij de Lan Co Beach. Aan dit strand zijn drie weken geleden twee Nederlandse toeristen verdronken. We stoppen hier even voordat we de Hay Van pas - ook wel "wolkenpas" genoemd - over gaan. Eerst leek het er op dat we de tunnel door de berg zouden nemen omdat het vanochtend eerst nog regende. Het weer klaarde helemaal op zodat we toch over de pas gaan. Deze pas is door de Franse kolonisten begin 20e eeuw aangelegd. De tunnel is van veel recentere datum en is de langste tunnel van Vietnam. Bovenop de pas staan aan aantal bunkers, in de Vietnam oorlog was dit een hele strategische plaats. Met het passeren van de Hai Van pas gaan we over van het vier seizoenen gebied naar de tropen. We dalen af en zien de stad Da Nang liggen. Het ligt aan de voorheen genoemde Zuid Chinese zee, dit stuk zee heet nu volgens Vietnam de Oost Vietnamese zee.
De Vietnamezen hebben een gruwelijke hekel aan de Chinezen. Dit komt door de vele overheersingen van China in de verre geschiedenis, maar ook door incidenten van veel recentere datum: de beruchte Cambodjaan Po Pot was een bondgenoot van China (Cambodjaanse bedreiging Zuid Vietnam 1975); in 1979 was er een drie maanden durende invasie van China in Noord Vietnam; China claimt eilandjes die ooit in een ver verleden aan Vietnam zijn toegewezen. China claimt zelfs eilandjes die bij de Filepijnen en Indonesië liggen, het is allemaal te doen om olie!! China heeft heel recent nog een olieplatform bij een van de Vietnamese eilandjes geprobeerd te leggen, dit tot grote woede van de Vietnamese bevolking.

Nabij Da Nang komen we bij de Ni Kay Beach, voorheen China Beach. We hebben hier een stop gemaakt. Dit was het strand waar de Amerikaans militairen verbleven tijdens verlof gedurende de Vietnam oorlog. In het begin van de middag komen we aan in Hoi An, een van de belangrijkste toeristencentra van Vietnam. Hoi An was een belangrijke handelscentrum in de 16e en 17e eeuw. Nederland had hier in die tijd een handelspost (Verenigde Oostindische Compagnie VOC). De oude binnenstad is een goed bewaard gebleven Zuidoost Aziatische handelsstad. Na de lunch in Hoi An hebben we ingecheqt bij het hotel wat dicht bij de oude en autovrije binnenstad ligt. In de namiddag hebben - nadat ik zelf nog gauw even heb gezwommen - we als groep een stadswandeling gemaakt in de oude binnenstad. We blijven hier 3 ! nachten.

Het weer vandaag: bij vertrek in Hue regen, daarna snel opklaringen en volop zon, middag temperatuur 28 oC.