harm-ria-vietnam.reismee.nl

Van Dong Hoi naar Hue (tunnelcomplex Vinh Moc)

Vanochtend konden we uitslapen, na het late ontbijt hebben we gezwommen in een van de zwembaden van het resort. Het resort ligt pal aan zee. We hebben met elkaar langs het strand gelopen, de zee is zeer ruw. Het is zwaar bewolkt maar de temperatuur is uitstekend.Rond 13:00 uur vertrekken we weer en beginnen met een mini stadstoer door Dong Hoi. Als eerste bezoeken we een kerk welke nog in dezelfde staat verkeert als vlak na de bombardementen waar Dong Hoi in de Vietnamoorlog door getroffen is. Dong Hoi was de laatste grote plaats vanaf het noorden aan de Noord - Zuid Vietnamese grens. Vervolgens rijden we naar het tunnelcomplex van Vinh Moc. Op weg hierheen (het ligt wat achteraf) komen we door landbouw gebied met peperplantages en akkers met casave planten. De tunnels zijn gebouwd als toevluchtsoord voor dorpsbewoners om te ontsnappen aan de intense Amerikaanse bombardementen. Het was in gebruik tussen 1966 en 1972. Het complex bestaat uit drie diepte niveau's, 10 m; 15 m en 20 meter diep. Wij zijn het tunnelcomplex in geweest, in de tunnelcomplex bevinden zich waterputten, keukens, kamers voor elke familie en medische ruimtes. Ongeveer 60 families leefden 6 jaren lang in dit complex, er zijn 17 kinderen geboren waarvan er nu nog 16 leven. Volgens de gids is dit gebied het meest gebombardeerde stukje land ter wereld. Dit heeft te maken met het feit dat vanuit deze plaats een strategisch eilandje vlak voor de kust van hieruit werd bevoorraad.
Vervolgens zijn we na een kort bezoek aan een peperplantage (zie foto peper) naar de voormalige Noord - Zuid Vietnamese grens gereden. Vlak voor de Vietnam oorlog was hier een situatie vergelijkbaar met dat van Noord en Zuid Korea, Een aantal grote luidsprekers aan weerszijden van de voormalige grens staan er nog. De grens werd gemarkeerd door een rivier, halverwege de brug is de exacte grens. Wij zijn de grens (de brug) lopend gepasseerd (zie foto). Aan de zijde van Zuid Vietnam staat een groot standbeeld van een moeder en een kind. Zij staan symbool als wachtenden op hun geliefde strijder over de grens.