harm-ria-vietnam.reismee.nl

Van Vinh naar Dong Hoi

Vanochtend zijn we na het ontbijt al om 06:45 uur vertrokken, het weer is grijs maar nu wel droog, de temperatuur ruim 20oC. Als eerste hebben we een plaatselijk traditionele markt bezocht. Het is deels overdekt met golfplaten en tentdoek, of wat er op lijkt. Het is niet een markt zoals we bij ons gewend zijn. Veel pas geslacht vlees ligt op tafels, compleet met alle ingewanden. Op een ander deel levende kippen, eenden, vissen en geslachte kippen of kippen die geslacht worden. De gids had ons onderweg al gewaarschuwd, ze slachten hier in een enkele geval ook nog wel eens honden. en ja hoor er lagen er twee, ik heb het maar niet gefotografeerd. Volgens de gids gebeurt dit alleen nog in Noord Vietnam, de overheid wil dit gaan verbieden. Verder was er natuurlijk ook groente, kleding en gereedschappen.
Na het bezoek zijn we naar een oorlogsmonument gegaan, op deze plaats zijn in de Vietnam oorlog (rond 1970) 10 meisjes in de leeftijd van 17 tot 24 jaar in een maal gedood door een bomexplosie. Deze gebeurtenis heeft zoveel indruk gemaakt op de plaatselijke bevolking dat ze hiervoor een groot monument hebben opgericht. De bomkrater waarin de meisjes zijn getroffen heeft men in oorspronkelijke staat behouden. Naast het monument is een museum waarin de foto's van de meisjes hangen (zie ook foto's). Verder staan op het terrein een Amerikaanse bommenwerper van het type wat de bom hier ooit heeft afgeworpen. Er worden dagelijks offers voor de 10 meisjes gebracht, zoals we nu zien, papieren schoenen die men in een vuur laat verbranden (zie foto), op deze wijze denken de Vietnamezen dat het de meisjes niet zal ontbreken aan schoenen. Allemaal weer heel indrukwekkend, zeker omdat ik me als de dag van gisteren de berichtgeving kan herinneren van deze nodeloze oorlog.
We vervolgen onze weg, tot dusver reden we heel veel in druk verkeer met vele scooters, auto's, vrachtwagens in voornamelijk lintbebouwing. Het wordt nu veel rustiger met het verkeer, de lintbebouwing is weg, daarvoor in de plaats zien we nu dicht beboste hellingen met alweer die typische compacte bergen. De begroeiing bestaat uit palmbomen, bananenblad bomen en andere loofbomen (jungle).We rijden over twee bergpassen en komen aan bij de unieke grotten van Phong Nha die op de werelderfgoedlijst staan. De grotten zijn onderling verbonden door de grootste onderaardse rivier. Nog lang niet alle grotten in dit stelsel zijn ontdekt. Wij gaan met de groep in een drietal boortjes de rivier op en de grotten in. We varen circa 1 kilometer de onderaardse rivier op. We zien prachtige stalactieten (de hangende) en stalagmieten (de staande zuilen) in lichtgele tot bruine kleuren. In de Vietnamoorlog zijn de grotten door de Noord Vietnamezen gebruikt als wapenopslag tegen de Amerikanen. De Amerikanen hebben diverse keren geprobeerd de toegang van deze grotten kapot te bombarderen, het is ze niet gelukt. We rijden nu verder naar ons einddoel vandaag: Dong Hoi.
De route die we rijden gaat voor een groot deel langs de Ho Chi Min trial, een logistiek systeem van paden, wegen en rivieren dat Noord Vietnam met Zuid Vietnam via de buurlanden Cambodja en Laos verbond en door het Nationaal Front voor de bevrijding van Zuid Vietnam werd gebruikt voor de bevoorrading van hun troepen. Dit gedeelte van Vietnam is het meest gebombardeerde gedeelte.
We rijden over een kaarsrecht stuk betonweg wat in deze oorlog is gebruikt als vliegveld.
Tegen 17:00 uur komen we aan in ons resort: Sun Spa resort, pal aan zee met twee zwembaden. Morgen blijven we hier tot de middag, dat wordt dus uitslapen!

Jeanine

Indrukwekkend verhaal. Interessant om te zien waar zich dit allemaal heeft afgespeeld lijkt me.

Atty de Vries

Kon je nog veel overblijfselen van al die bombardementen zien?

Harm

Ja hier en daar hebben ze oude bomkraters in de oude staat gehouden zo ook een in de oorlog kapot geschoten kerkje, foto zo even geplaatst