harm-ria-vietnam.reismee.nl

Afscheid van Halong Bay

Vanochtend wakker geworden terwijl de boot alweer vaart, de boot zet koers naar een nieuwe ligplaats in dit domein met de vele eilandjes. Vanaf dit punt gaan we na het ontbijt met een sloep die steeds achter de boot aan hangt naar de ingang van een grot in een van de vele minibergjes. Via deze plaats kunnen we zowel door de grot als ook een stukje de mini berg op, vanwaar een prachtig uitzicht over de rest van de baai. Overigens is maar 10% van de Halong Bay beschikbaar voor toeristen, de rest is beschermt gebied en alleen toegankelijk met een bepaalde missie, zoals biologen etc. We hebben hier overigens prachtig weer, een strak blauwe hemel. Na dit bezoek hebben we nog een brunch op de boot, daarna varen we weer naar de haven waar we van boord zijn gegaan. We schepen uit en vervolgen onze reis in de bus in zuidelijke richting. Onderweg zien we heel veel kerkhoven. Bij een van de kerkhoven zijn we nog gestopt om het te bekijken. Het gebruik in Noord Vietnam is dat de doden eerst in een tijdelijk graf worden begraven, na drie jaren worden ze opgegraven de botjes verzameld en definitief op grotere diepte begraven. Tijdens de reis komen we door een gebied met veel grote kerken. De gids verteld ons dat dit plaatsen zijn waar veel katholieken wonen. Circa 70 % van de bevolking is Boeddhistisch, 7% katholiek, 10% verschillende geloven en 10% is ongelovig. Overigens worden de verschillende religies ook door elkaar gebruikt. In de namiddag gaan we naar de betoverende waterwereld van Tam Coc. We varen met twee personen en een roeier(ster) over een riviertje door een gebied met ja alweer allemaal minibergjes. Het is als Halong Bay maar dan op het land. We varen hierbij nog onder zo’n miniberg door waarbij we flink moeten bukken anders stoten we onze kop tegen het rotsplafond. Het is al donker als we met het bootje terug komen. Onderweg hebben we het avondeten. Het eten valt mij tot dusver tegen, veel glibberig vlees, ook veel vis zoals Gamba's die ik dan weer wel lust als de kop er maar af is.
Na nog 30 minuten rijden komen we bij ons hotel voor vannacht: Hoang Son Peace Hotel in Ninh Binh City, zie kaartje. Hotelkamer is groot en luxueus, een grote zitkamer van 4 x 9 meter, een slaapkamer van 4 x 6 meter en een badkamer met ligbad en aparte douche, twee TV’s! Welterusten!