harm-ria-vietnam.reismee.nl

Halong Bay

Vanochtend hebben we afscheid genomen van Hanoi. Op weg naar Halon Bay hebben we onderweg nog een parelkwekerij bezocht. Uiteraard kon je hier ook parels kopen. Ik heb maar enige afstand van Ria genomen. Halon City is de op twee na grootste plaats van Vietnam met iets meer dan een miljoen inwoners. Het is de grootste haven stad van Vietnam, zeg maar het Rotterdam van Vietnam. Halon Bay is een baai met meer dan 3000 kleine eilandjes, compacte bergjes. Het is een van de zeven wereldwonderen en behoort tot Unesco beschermt gebied. Wij gaan in de baai aan boord van een schip waarop we de rest van de dag en de nacht verblijven. We zijn naar een bepaald gebied gevaren alwaar naar keuze op een bamboe bootje of een kano een bepaald gedeelte tussen de eilandjes konden varen. Ria is met het bamboebootje gegaan, met nog drie andere uit de groep heeft Harm de kano genomen. We varen hier tussen een door bergjes omsloten water met tussen de bergjes door uitzicht op de rest van de zee. Bij terugkomst hebben we op het dek van het schip een demo Vietnamese loempia bakken. We zien een prachtige zonsondergang. De dag wordt afgesloten met eerst een happy hour en daarna een etentje. In de loop van de avond gaan we naar onze intieme hut waar we in tegenstelling tot de afgelopen nacht, de nacht doorbrengen in absolute stilte, met op enige afstand van ons schip, andere mooi verlichte schepen met daarachter het silhouet van de vele minibergjes midden op zee.

Tijdens de busreis krijgen we veel informatie van de reisleider. Zo is Vietnam heel erg in ontwikkeling. In basic is het een communistisch land met de “de deur open” Die deur is na 1991 open gegaan, daarvoor was het land erg gesloten. Dat betekent dat veel landen buiten Vietnam hier investeren. Zo ook Nederland, waaronder Friesland Campina, Philips en Heineken. Zo zijn hier ook een aantal waterwerken door Nederland gerealiseerd. Landen die hier investeren zijn ondermeer: Japan, Zuid Korea, Nederland, Amerika. Alle Samsung Galaxys worden hier gemaakt, dit soort fabrieken zijn wel tot 3 km lang. De Vietnamezen brengen binnenkort ook een nieuw automerk op de markt. De regering van Vietnam probeert vele buitenlandse investeerder binnen hun land te krijgen, dat doen ze door de lonen laag te houden. Uiteindelijk profiteert de Vietnamese bevolking hier ook van. Er wordt in Vietnam gigantisch aan de infrastructuur gewerkt. Zo is de weg tussen Hanoi en Saigong – ca 1800 km – in ruim een jaar tijd omgebouwd tot een meerbaans tolsnelweg. Tot een paar jaar terug verplaatsten de meeste Vietnamese zich nog op de fiets, die fiets is inmiddels omgeruild voor ontelbare scooters.

Rennie

Interessant