harm-ria-vietnam.reismee.nl

Hanoi verkennen

Vanochtend al rond 07:00 uur opgestaan. Na het zeer uitgebreid ontbijt - er is echter geen kaas en de koffie is niet te zuipen- zijn we om 07:45 uur alweer op pad gegaan. De bedoeling was het mausoleum van Ho Chi Min te bezoeken. Ho Chi Min was van 1945 tot 1969 de president van Noord Vietnam. Het was een zeer geliefde persoonlijkheid en wordt door de bevolking vereerd. Bij aankomst stonden er rijen mensen zover je kon kijken, de gids zij dat hij het een keer eerder zo druk had gezien. Als we het mausoleum zouden gaan bezoeken betekende dit dat we minstens twee en een half uur in de rij moesten staan. Het bezoek is daarom gecanceld, Wel hebben we vanaf een mooi plein foto's kunnen maken van het mausoleum. Aan dit plein zetelt ook de regering van het huidige Vietnam. Rond het plein zien we mooie gebouwen van Franse architectuur. Tot 1945 waren Cambodja, Vietnam en Laos (Indochina) een Franse kolonie.
We zijn daarna naar de Literatuurtemple gegaan, de resten van een universiteit vanaf de jaren 1000. Hier werd ik nog geïnterviewd door wat Vietnamese meisjes die dit wellicht van hun school als opdracht hadden meegekregen om het Engels te oefenen, heel leuk en zulke vriendelijke meisjes. Vervolgens hebben we het Hanoi Hilton hotel bezocht, zo wordt de voormalige gevangenis genoemd waar onder andere de Amerikaans gevechtspiloten gevangen hebben gezeten. Zo heeft de Amerikaan John Macaine hier vijf jaren vast gezeten. We zagen foto's van hem aan de wand waarop was te zien dat hij werd gearresteerd. In dit museum werden een aantal zaken mooier voorgesteld dan dat het hier in het verleden werkelijk toeging. Een en ander heeft diepe indruk op ons gemaakt. We hebben daarna nog geluncht in de binnenstad. In het centrum is een meer met een tempel, daarom heen is het een en al drukte. In het weekend zijn de wegen rond het meer verkeersvrij, het geeft de inwoners van Hanoi de gelegenheid rond het meer te flaneren. We zagen mensen die muziek maakten, kinderen in elektrische autootjes !!! en heel veel inwoners van Hanoi die hun koopwaar aanbieden op straat.
Heel bijzonder is dat je overal op de stoep groepjes mensen ziet te picknicken. Ze zitten op kleine plastic krukjes rond een geïmproviseerd tafeltje

Willemijn

Leuk om jullie avonturen te lezen! Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Ga nu gauw de foto's bekijken. Ben wel benieuwd naar het waterpoppentheater!

Jan en Fientje.

Wat een bijzondere stad. En al die palen en draden en luidsprekers! Leuk dat je in het weekend rond dat meer kunt kijken. Veel plezier!

Jeanine

Ik was ook benieuwd naar het waterpoppentheater, maar zie geen foto..

Ik kan me voorstellen dat de gevangenis indruk gemaakt heeft. Op de foto lijkt het alsof de mannen gezellig met elkaar zitten te kletsen, totdat je ziet hoe ze vastzitten..

Groetjes Jeanine

Harm de Kleine

Jeanine: ik zei toch ze doen het hier mooier voorkomen dat dat het in werkelijkheid was.